Традиционно и дигитално публикуване

tdp01

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища. Виж информационната брошура.

ОТЗИВИ ОТ ВЪЗПИТАНИЦИ НА МАГИСТЪРСКАТА ПРОГРАМА „ТРАДИЦИОННО И ДИГИТАЛНО ПУБЛИКУВАНЕ“ 

Паулина Пенова - магистър „Традиционно и дигитално публикуване“
Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ е насочена към надграждане и обогатяване на знанията и уменията, свързани с процеса на създаване на книжна и друга издателска продукция. Чрез програмата се развива онова интермедиално пространство за търсене на общи допирни теми и творчески възможности, които да доведат до създаването на независими професионални продукти, било то печатни издания или електронни такива. В основата ѝ стои книгоиздаването, реализирано на хартия или в дигитален формат чрез корица, типография, илюстрация, редакция на съдържанието и управление на процесите, които да доведат до реализацията на крайния продукт.
Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ представлява ядрото, около което се зараждат и развиват креативните, редакционно-издателските, мениджърските и логистичните компетенции на студентите от Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, избрали книгоиздаването за свое призвание и професия.

Даниела Статулова –  магистър „Традиционно и дигитално публикуване“, докторант в „Медии и комуникации – Медиен език и стил“, ФЖМК, редактор в Институт за изследване на изкуствата, БАН 
Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ към ФЖМК, СУ „Св. Климент Охридски“, е универсална като книгата – за всеки, който е събуден от въжделението да научи и знае повече. Както казва Умберто Еко за книгата – тя никога няма да отпадне или да бъде заменена, защото е от категорията на колелото, лъжицата, чука и ножиците – веднъж изобретени, не се намира нищо по-добро. Студентите ще бъдат въведени в изкуството на съзиданието – да създават сами съдържание и да го представят визуално на света. Ще бъдат по-критични към себе си и другите по отношение на лингвостилистиката и по-доброто графично оформление на текстовете. Ще черпят идеи и сили от историята на старите медии, за да придобият умения за новите и техните издателски практики, за маркетинговите стратегии и продуцентски модели на по-добро позициониране на пазара.

Диана Гърличкова –  магистър „Традиционно и дигитално публикуване“

Решението ми да запиша тази магистратура беше от една страна импулсивно и необмислено, като се има предвид, че работя на пълен работен ден, имам две деца, а пък бакалавърската степен съм я завършила преди повече от 15 години. Но от друга страна, винаги съм искала да се занимавам с книгоиздаване, тъй като книгите са моята най-голяма страст и това беше най-логичният избор. Беше ми ужасно трудно да жонглирам с всички дини под мишница, но не съжалявам за нито една секунда. Запознах се с невероятни хора - колеги и преподаватели, научих много нови неща и определено успях да надникна в в чудния свят на книгоиздаването. Смятам, че програмата е много полезна за разширяване на кръгозора, разпалване на въображението и надявам се, сбъдване на мечтите.

Весела Йорданова – магистър „Традиционно и дигитално публикуване“

Магистърската програма по Традиционно и дигитално публикуване на Факултета по журналистика и масова комуникация има интердисциплинарен характер, съчетавайки познания за традиционните и новите медии в контекста на съвременния дигитален свят. В рамките на програмата всеобхватно се разглеждат иновативните практики и тенденциите за създаване на съдържание в разнообразни платформи. Учебният план предлага усвояване на утвърдените традиционни книгоиздателски практики и имплементирането на дигиталното медийно съдържание. Програмата осигурява широкоспектърна практическа реализация на студентите и възможност за развитие на творческия им потенциал в предпочитаното от тях направление.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват лица със завършено висше образование в степените „бакалавър“ и „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ цели да подготви квалифицирани специалисти с професионални компетентности в областта на класическия и дигиталния редакционно-издателски процес. Обучението е съобразено с традиционните и новите форми на съществуване и разпространение на текстовете, с тяхното взаимодействие, с особеностите на медийните носители на съдържанието, както и със спецификите при подготовката и публикуването на издания в съответствие с настъпилите промени в комуникационната среда. Обект на специален интерес са тенденциите и промените в комуникационната среда, в носителите на съдържание, както и промените, настъпили в издателския бранш през последните години и свързани с взаимодействието му с развлекателните индустрии.

Магистърската програма си поставя задачите да съчетае общотеоретичната подготовка по обществени комуникации и социални науки с профилиращи курсове по редакционно-издателския процес, визуалната и дигиталната култура, управлението на издателската дейност, рекламирането на издателските продукти и етичната и правната регулация на съдържанието, предназначено за публикуване и разпространение.

Учебният план включва въвеждащи курсове по теория на книгата (хартиена и електронна) и други типове издания, по управление и осъществяване на редакционно-издателския процес, по визуална и дигитална комуникация и култура.

Включени са курсове за спецификите на издателските практики в традиционна и уеббазирана среда. Студентите овладяват знания и умения в областта на езиковата, жанровата и стиловата култура, на редактирането. Получават информация за стратегиите за представяне на издателските продукти на обществеността, за читателските нагласи и техниките на четене, за конвергенцията на медийната среда и за промените в техниката и технологията на производството на издателските продукти, за ефективния мениджмънт на издателския процес, за новите продуцентски модели в книгоиздаването, за етичните и правните стандарти в регулацията на съдържанието, предназначено за публикуване.

Съчетаването в учебния план и в учебното съдържание на теоретичните знания с професионалните умения в областта на редакционно-издателския процес в традиционната и дигиталната комуникация със специализираните курсове по продуцентски, визуални, езиково-стилни, жанрови, читателски практики в различна медийна среда дава на студентите необходимите професионални компетенции за издателския процес, за управленските и икономическите модели на издателската дейност, за редакторските и езиково-стиловите политики и принципи, за жанровата конвергенция, за най-актуалните тенденции в дизайна на изданията, за етичните и правните аспекти на публикуването на съдържание, за стратегиите за представяне на издателския продукт.

Магистрите по традиционно и дигитално публикуване са адаптивни и пълноценни експерти в променените и променящите се условия на издателската индустрия: издаване на книги, на списания, на вестници, електронно публикуване.  Комплексната подготовка в интердисциплинарна специалност като „Традиционно и дигитално публикуване” дава възможност на завършилите магистърска степен да намерят професионална реализация в държавните учреждения, да се утвърждават на различни позиции в издателствата (издател-мениджъри, редактори, коректори, специалисти по маркетинга, рекламата и връзките с обществеността в издателството), в изследователски институти, неправителствени организации и фондации.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document
Прикачен файл Размер
TDP-3-MG-2021.pdf 626.51 KB