Академичният омнибус на ФЖМК вече става традиция, защото ще потегли за трети път на 20 ноември 2012 г. (вторник) от 16.00 ч. в зала 13 на ул. Московска 49.
Този път в него ще се качат авторите на книгите „Медиите в Европа” - проф. дфн Милко Петров, гл.ас. д-р Мария Попова и Мария Вазински и „Журналистическата теория” (гл.ас.д-р Мария Попова). Навигатори из новите текстове на медиязнанието ще бъдат доц. д-р Мария Дееничина и доц. д-р Орлин Спасов. Академичният омнибус се подготвя за път от Катедрата на ЮНЕСКО „Комуникация и връзки с обществеността”.
„Медиите в Европа” на Милко Петров, Мария Попова, Мария Вазински (Фабер, 2012. 374 с.) е широкоаспектно наблюдение на различни европейски медийни системи от момента на тяхното формиране до настоящите им прояви. Изследването използва концепции и модели от различни научни области – медийната теория, историята, социологията, културологията, политологията, икономическите и комуникационните теории, географията. Проучваните страни условно са групирани в три географски области – Западна Европа (медиите в Германия, Великобритания, Белгия, Нидерландия и Швейцария), Северна Европа (медиите в Швеция, Дания и Финландия) и Южна Европа (медиите в Испания и Италия). Наблюдението на медиите в различните държави е съотносимо, защото е осъществено по ясно обособени критерии – условия за развитие на средства за информация, поява на предвестници на печата, първи вестници и списания, особености на съвременните вестници и списания – чрез медийна концентрация, етапи на развитие, сходни черти и национални специфики, адаптиране на традиционни медии в интернет, особености на радио и телевизионната система – характеристики на обществените и търговските оператори.
„Журналистическата теория” на Мария Попова (Фабер, 2012, 232 с.) е интердисциплинарно изследване, в което се изучават явленията, процесите и моделите, по които функционира журналистиката, поведението на участниците в създаването на журналистическите произведения, качествата и значението на журналистическите продукти, особеностите на професионалната среда и медийните взаимоотношения. Журналистическата теория е изключително активна, променлива, социално адаптивна наука. В текста са обхванати различните дефиниции на журналистиката, техните приложения, особеностите на журналистическото познание. Ясно е направено разграничение между журналистиката като практико-приложно поле, в което изпъкват уменията на журналистите да създават журналистически продукт и научните обосновки, които препращат журналистическата теория в пространството на комуникационната наука, медийната теория, социалните изследвания. Описани са и повечето от познатите видове журналистика, анализирани са личността, поведението и професионалните роли на журналистите. Обърнато е внимание върху сферите на отговорност на лицата, които участват в управлението на журналистическите редакции, равнищата на мениджърско взаимодействие, мотивационните фактори и е установена нова област на редакционно формиране, каквато е мултимедийната редакция. Поставен е акцент върху журналистическата информация, поради което са изведени някои от нейните значения, формални и съдържателни характеристики. Представена е концепцията на инфотеймънта и са изложени критериите, според които журналистите подбират своите информационни източници и проверяват получената информация. Изследвани са журналистическите новини, техните информационни модели, видове и критерии за подбора им при участието в журналистическото съдържание.
- 02/Ноем./2023
- 05/Окт./2023
- 01/Юни/2022
- 22/Март/2022
- 29/Ноем./2021