Грета Дерменджиева
Проф. д-р Грета Дерменджиева работи като преподавател и изследовател във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св, Климент Охридски” от 1994 г. Има магистърски степени по „Математика”, специалност „Компютърни науки” във Факултета по математика и информатика и по „Журналистика” във ФЖМК на СУ. През 2000 г. придобива научната и образователна степен „доктор“ в научното направление „Обществени комуникации и информационни науки“. Доцент е по Компютърно опосредствана комуникация от 2002 г., а от 2014 г. е професор по Онлайн журналистика.
Проф. Дерменджиева води основни лекционни курсове в три от специалностите на
ФЖМК и е ръководител на магистърската програма „Онлайн журналистика и медии“.
Има специализации в различни университети, като постдокторска специализация за изследователи в Департамента по Социална психология в Токийския университет, Япония със стипедия на JSPS (Japanese Society for Promotion of Science); специализации в BBC World Service Trust (Лондон, Великобритания), в Плимутския университет (Плимут, Великобритания), в Университета “John Moor” (Ливърпул, Великобритания), Сертификат за завършен курс към Харвардския университет “SCE2x: Leaders of Learning”, Сертификат на Reuters “Introduction to Digital Journalism” и др.
Гост-лектор е в редица европейски университети: Института по образование и комуникации (Леуварден, Холандия), Талинския университет (Талин, Естония), Политехническия институт (Лисабон, Португалия), Виенския университет (Виена, Австрия).
Автор е на над 150 научни трудове – 3 монографии, 5 глави от книги и учебници, студии и статии в научни сборници и специализирани научни издания, доклади от международни и национални конференции и семинари, научно редактиране, рецензии и предговори на книги, има участие в 20 български и чуждестранни проекти. Научните й изследвания имат над 400 цитирания у нас и в чужбина със срещания в индексите за цитиране на авторитетни бази данни.
Член е на научни, професионални организациии и редакционни съвети, сред които ECREA (European Communication Research and Education Association), Global Association for Humanities and Social Science Research (GAHSSR), International Journal of Social Sciences & Economic Environment (IJSSEE), електронното научно списание „Медии и език“, СБЖ (Съюз на българските журналисти) и др.
Courses
Scientific interests
Онлайн журналистика, Онлайн медии и комуникации, Дигитална комуникация и култура, Компютърно опосредствана комуникация, Психология на виртуалната комуникация, Информационни и комуникационни технологии в образованието
Publications
Монографии
Дерменджиева, Грета. Увод в компютърно-опосредстваната комуникация, С., Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 2001,с.220. ISSB 954-07-1596-2
Дерменджиева, Грета. Онлайн журналистика. (Медиите в дигиталния свят), С., Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 2012, с.864. ISBN 978-954-07-3402-6
Колективни монографии
Дерменджиева, Грета. Гражданско образование. Книга за учителя. (колектив). С., Национален институт по образование, 2001 (Първа част, параграф 7 – с. 114-134), с.528
Дерменджиева, Грета. Педагогика – втора част: Теория на обучението/Дидактика (колектив). С., ТИПОГРАФИКА ООД, 2005 (Глава 19: Алтернативни подходи към образованието /в съавт. с В.Гюрова/, с. 229-250)
Дерменджиева, Грета. Интерактивността в учебния процес (или за рибаря, рибките и риболова). (в съавторство с В.Гюрова, В.Божилова, В.Вълканова), С., Европрес, 2006, с. 100-109, 117-136, 224-229
Дерменджиева, Грета, Лора Симеонова, Росица Славова, Ваня Сухарова, Зарина Василева. (2023). Вирусът на инфодемията. Социални и медийни измерения на COVID-19. С., Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“.
Учебници, методически ръководства, учебни пособия
Dermendjieva, Greta, Veronica.Valkanova. Learning and Information Competence. The Necessity of Teaching Information Literacy in Higher Education. – In: Looking at Learning. Higher education. Language. Place. Christian Hofer and Barbara T. Schröttner (Eds.), Graz, Waxmann, 2011, pp. 301-315, ISBN 978-3-8309-2430-2.
Дерменджиева, Грета. Провокацията учебен процес. (в съавторство с В.Гюрова, Е.Георгиев, С.Върбанова) С., АСКОНИ-ИЗДАТ, 1997 (Първа глава – пар.1 с.13-20, Пета глава с.138-159, Седма глава с.184-212)
Дерменджиева, Грета. Приключението учебен процес (ръководство за университетски преподаватели). (в съавторство с В.Гюрова, В.Божилова, С.Върбанова), С., Европрес, 2006, с. 68-83, 119-131, 145-151, 229-239, 264-295
Студии
Дерменджиева, Грета. Компютрите и новото лице на масовите комуникации. В: сб. “150 години българска журналистика", С., Университетско издателство “Св.Кл.Охридски”, 1994, с.485-503
Дерменджиева, Грета. Интернет – новата масмедиа? В: сб. “Българско медиазнание”. Енциклопедично издание за медианаука и медиапублицистика, Балканмедиа, С., Том II, 1998, с.117-125.
Дерменджиева, Грета. Съвременните ПР и компютърно-опосредстваната комуникация. Ролята и мястото на журналистиката в гражданското общество, ИК Култура, С., 1999, с. 16 (Семинар Созопол, 11-14 септ. 1999)
Дерменджиева, Грета. Компютърно-опосредстваната комуникация. Годишник на Софийския университет “Св. Кл. Охридски”, Факултет по журналистика и масова комуникация, С., УИ “Св. Кл. Охридски”, Том 7, 2000, с. 225-243.
Дерменджиева, Грета, Вяра Гюрова. Образовaтелните медии в помощ на ефективния учебен процес с възрастни. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по педагогика, Том 90-91, 2002, с. 215-237
Дерменджиева, Грета. Формирането на гражданина на информационното общество в условията на формална и неформална образователна среда. (в съавт. с В.Гюрова) Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по педагогика, Том 92, 2002, с.23-47.
Дерменджиева, Грета. Онлайн журналистика. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 8, Книга 1 – Нови медии, 2002, с. 15-38.
Дерменджиева, Грета. Междукултурна комуникация във виртуалното пространство. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 9, 2002, с. 49-61
Dermendjieva, Greta. Career Advice Needs Survey. (в съавт.) Career advice needs survey (Състояние на услугите за професионална реализация на младежите (научно изследване)), SCAS, 2003
Дерменджиева, Грета. Тъмната страна на он-лайн комуникацията. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 10, 2003, с. 17-25
Дерменджиева, Грета. Еволюция на човешката комуникация и медиите. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 11, 2004, с. 7-37
Дерменджиева, Грета. Обучението по он-лайн журналистика - необходимост от нов журналистически профил. В: Българската журналистика – 160 години – минало, настояще, перспективи, София, Авангард Прима, 2005, с. 135-146
Дерменджиева, Грета. Дигиталните медии. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 12, 2005, c. 95-115
Дерменджиева, Грета. Ние-медията или журналистика на гражданите. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 13, 2006, с. 35-47
Дерменджиева, Грета. Мрежите за общуване в Интернет. (Нещо като онлайн общности, нещо като психология на виртуалната комуникация, нещо като нищо на света ;-) Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 14, 2007, с. 27-51
Дерменджиева, Грета. Журналистическите блогове − нов eтап в “освобождаването”
на медийния изказ? (в съавт. със Снежана Попова и Лъчезар Точев). Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 15, 2008, с. 39-50.
Дерменджиева, Грета. Стратегии и средства за търсене в Интернет. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 16, 2009, с. 35-68.
Дерменджиева, Грета, Вероника Вълканова. Изследване на информационната грамотност на българските студенти. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 17, 2010, с. 5-32.
Дерменджиева, Грета, Вероника Вълканова. Учене и информационна компетентност. Необходимостта от преподаване на нформационна грамотност във висшето образование. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 18, 2011 с. 23-42.
Дерменджиева, Грета. Образователни подходи и специфики на ученето на „нет” поколението. Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 19, 2012, с. 21-32.
Дерменджиева, Грета. Приложение на социалните медии в обучението: Крос-медийните платформи в образование 3.0 - учене чрез сътрудничество и самонасочващо учене, Годишник на Софийския университет “Св.Кл. Охридски”, С., Факултет по журналистика и масова комуникация, Том 20, 2013
Дерменджиева, Грета, Росица Славова. Феноменът на споделянето в социалните мрежи или ефектът на пеперудата, Юбилеен сборник 40 години ФЖМК “Медии и комуникация”, Университетско издателство „Св.Кл.Охридски”, 2016, 111-128
Дерменджиева, Грета. (1/24/2017). Неформални методи на обучение във висшето образование (Non-formal teaching methods in higher edducation). In: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски”, Факултет по журналистика и масова комуникация. ISSN: 1311-4883, Year: 2017, Volume: 24, Number: 1, https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1909, pp. 23-46.
Дерменджиева, Грета и Росица Славова. Сензационни истории в социалните мрежи и дневният ред на медиите, Годишник на СУ/ФЖМК, 2018, УИ „Св.Кл.Охридски”, 45-86.
Greta Dermendjieva & Rositsa Slavova. (2018). THE EMOTIONAL ELEMENT AS A KEY FACTOR FOR SOCIAL MEDIA SENSATIONAL STORY, Педагогически форум, бр.2, ISSN 1314-7986, с.3-31, http://www.dipku-sz.net/izdanie/495/emotional-element-key-factor-social-media-sensational-story, https://drive.google.com/file/d/1SkPzz_93ztMxUfWFk3V4AhthMFcxSit_/view
Дерменджиева, Грета. (2022). Урок по време на пандемия или две години самота: Социални измерения на кризата с Ковид-19 в сферата на българското образование. Годишник на СУ, ФЖМК, Том 29, сс. 21-41.
Научни статии
Дерменджиева, Грета. Феноменът на новата масмедиа. сп. ”Четвърта власт”, С., Изд. на Отворено общество, 1997, бр. 1, с.128-132
Дерменджиева, Грета. Социокултурни аспекти на дигиталното общество. сп. ”Четвърта власт”, С., Изд. на Отворено общество, 1997, бр. 2, с. 118-124
Дерменджиева, Грета. Цензурата – символ на демокрация? сп. ”Четвърта власт”, С., Изд. на Отворено общество, 1998, бр. 1-2, с. 209-214
Дерменджиева, Грета. Електронните вестници. (Още за клонирането). сп. ”Четвърта власт”, С., Изд. на Отворено общество, 1998, бр. 3, с.132-136
Дерменджиева, Грета. Компютърно-опосредствани комуникация образователни медии (Българо-италиански симпозиум на тема “Образованието днес — образование за утре”, 6-7 октомври 1998, София), Образованието днес — образование на утре, Университетско издателство “Св.Кл, Охридски”, С., с.269-272
Dermendjieva, Greta. Children in Cyber Environment. In: Journal of Social Science, Special Issue “Children and Childhood in our Contemporary Societies”, Kamla-Raj Enterprises and Editor, Delhi, India, 1998, pp.111-116
Дерменджиева, Грета. Образовательные медии -- важный фактор в результативности образовательного процесса. Международна конференция “Педагогические проблемы разноуровной подготовки школьников и студентов в условиях реформы образования” (12-13 май). Технологическое обезпечение разноуровной подготовки учащихся, Минск, Белaрус, 1998, с. 272-279
Дерменджиева, Грета. Развитие способности учащихся к самообучению и самоконтролю на основе компьютерного обучения. (Компьютерно-базированное обучение и оценивание). VI Всероссийская научно-практическая конференция “Проблемы педагогики творческого саморазвития личности и педагогического мониторинга” (22-25 юни), Казань, Республика Татарстан, Россия, Издательство Казанского Университета, 1998, с.33-34
Dermendjieva, Greta. University Teacher as a Factor for Motivation of Students’ Learning. (co-author V.Gurova.) In: Higher Education in Europe, CEPES, UNESCO, 1998, Vol. XXIII, No 4, pp.497-505
On-line issue – http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0379772980230407
Дерменджиева, Грета. Реализация метода “учение посредством действия”. (Практическая дисциплина “Учебная газета”). Републиканская научно-практическая конференция “Развитие учебного заведения средствами научно-изследовательской и методической работы”, Минск, 4-5 май 1999, Изд. Барановичи, с.138-139
Дерменджиева, Грета. Ролята на инфобазите в образованието. Тенденции в достъпа до информация. В: сб. “Инженерното и педагогическото образование през XXI век”, Изд. Инженерно-педагогически факултет, Благоевград, 1999 (Юбилейна научна конференция с международно участие по случай 15 години от създаването на Инженерно-педагогическия факултет при Югозападен университет “Неофит Рилски”, Благоевград, 28-30 май, 1998), с. 206-211
Дерменджиева, Грета. Образованието на възрастни през призмата на новите информационни технологии. сп. “Стратегии на образователната и научната политика”, С., 1999, бр.4, с.49-56
Дерменджиева, Грета. Информационното общество – катализатор на Европейската интеграция. Информационен бюлетин на МОН “Управление и организация на науката и висшето образование”, бр.3, 1999, с. 109-120
Дерменджиева, Грета. Новые информационные технологии в професиональном обучении. Международная научно-практическая конференция “Проблемы непрерывного многоуровневого професионального образования: структура, технологии, кадры”, (20-21 мая 1999 года, г. Минск, Республика Беларусь), Минск, МГВРК, 1999, с. 166-171
Дерменджиева, Грета. Активные методы обучения по компьютерным дисциплинам. VII Всероссийская научно-практическая конференция “Проблемы мониторинга качества образования” - 24-27 юни, Казань, Республика Татарстан, Россия, 1999, Издательство Казанского Университета, с.52-53
Дерменджиева, Грета. Компютърно-опосредстваната комуникация в информационното общество. (Втора научна конференция с международно участие “Интернет - среда за нови технологии в информационното общество”, 13 - 16 октомври 1999 г., Велико Търново), ВТУ “Св.св.Кирил и Методий”, В.Т., 1999, с.75-81
Дерменджиева, Грета. Компютърно-опосредстваните комуникационни умения – елемент от готовността ни за информационното общество. (Национална научнопрактическа конференция “Образованието и пазарът”, 18-19 май 2000, Пловдив). В: Образованието и пазарът. Национален институт по образование, С., 2000, с.166-169
Дерменджиева, Грета. Человек и компьютер - "взаимная любовь"? В сб.: Международный конгресс “Наука и образование на пороге III тысячелетия”, 3-6 октября 2000 г., Минск, с. 310-311.
Дерменджиева, Грета. Негативни ефекти от компютърно-опосредстваната комуникация. Трета научна конференция с международно участие “Интернет – среда за нови технологии в информационното общество”, 11 – 14 октомври 2000 г., Велико Търново, с. 53-62.
Дерменджиева, Грета. Ролята на он-лайн средата за решаване на конфликти. В сб: Международна конференция “ПР и конфликти в демократичното общество” (19-21 май 1999), С., НиксПринт, 2000, с.254-274
Дерменджиева, Грета. Обучението в информационното общество: КОК и новата образователна среда. сп. Стратегии на образователната и научната политика, С., 2000, бр. 3, с.23-30.
Дерменджиева, Грета, Вероника Вълканова. Интернет или къде се крие мишката? Сборник с доклади от международна конференция “Образованието и предизвикателствата на новото хилядолетие”, 1-3 декември 2000, Пловдивски университет “Паисий Хилендарски”, с. 48-51.
Дерменджиева, Грета. Българските вестници в Интернет. В българо-германски сб.: Журналистиката днес и утре. ФЖМК, Том 3, 2001, с. 111-128.
Дерменджиева, Грета. Условия за развитие на корпоративния ПР в България. сп. Обществена комуникация. Пъблик рилейшънс, реклама, медии. 2(17), 2001, с.12-13.
Дерменджиева, Грета. Новые учебные дисциплины как средство адаптации к компьютерно-опосредственной коммуникационной среде. Международная научно-практическая конференция “Адаптация к професональной деятельности как психолого-педагогическая проблема: Методологические основания, пути и способы решения” Част 3, Барановичи, Беларусь 3-4 мая 2001 г., с. 51-53.
Дерменджиева, Грета. Компютърното обучение - превантивна мярка срещу пристрастяването към компютрите и Интернет. Международна конференция на тема “Педагогическа превенция и корекционна дейност - съдържание и технологични аспекти”, Китен (6-11 юли 2001), 2001, с. 225-229.
Дерменджиева, Грета. Метаформоза библиотеки. IX Всероссийская научно-практическая конференция “Духовность, здоровье и творчество в системе мониторинга качества образования”, Казан - Йошкар-Ола, Республика Татарстан, Россия, Центр инновационных технологий, 2001, с. 318-319.
Дерменджиева, Грета. Он-лайн общности в Интернет. Сборник от Четвърта научна конференция с международно участие “Интернет - среда за нови технологии в информационното общество, 10-13 октомври 2001, Велико Търново, с. 106-113.
Dermendjieva, Greta. Bulgarian newspapers on the World Wide Web.: A special field of communication science in Bulgaria. In: Kommunikationswissenschaft und Public Relations in Osteuropa. Media studien 3. Leipziger Universitatsverlag 2002, 63-76
Дерменджиева, Грета. Принципи за изграждане на корпоративен уебсайт. Сборник от 4-та международна конференция “ПР и нови медии”, София, 2002, с. 120-125.
Дерменджиева, Грета. Образованието в българското Интернет пространство. Сп. Образование и кариера, 2002, бр.6, с.26-27.
Дерменджиева, Грета. Компютърно-опосредстваната комуникация и новите медии. Сп. Наука, бр.3, 2004, с.21-26.
Дерменджиева, Грета. Интерактивната образователна среда в учебния процес с възрастни (в съавт. с В.Гюрова). Сборник от международна конференция “Образование на възрастни в контекста на учене през целия живот” 8 окт. 2004, София, с. 82-86
Дерменджиева, Грета. Новите медии − комуникационният скок. Наука, бр.4, 2005, с. 60-65.
Дерменджиева, Грета. Блогът – новата форма на публична комуникация в Интернет. В: Публична комуникация, глобализация и демокрация, ФЖМК, СУ, 2006, с. 187-195
Дерменджиева, Грета, Вероника Вълканова. Социално-технологичната култура на децата като функция на нагласите на педагозите към ИКТ. – В: сб. “Подготовката на учители и социални педагози в навечерието на Европейската интеграция”. С., Веда Словена – ЖГ, 2006, с. 125-129.
Дерменджиева, Грета. Нещо като онлайн общности, нещо като психология на виртуалната комуникация, нещо като нищо на света ;-) В: Литературата, С., Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 2007, Книжка 2, с. 17-27 http://www.slav.uni-sofia.bg/naum/literaturata/2007/1/2
Дерменджиева, Грета. Социални общности в Интернет и междукултурната чувствителност. 10-та юбилейна международна научна конференция под егидата на UNESCO на тема: “Културни различия и комуникация между културите”, София, 18-19 май 2007 г.
Dermendjieva, Greta. Are the Journalist Blogs a New Stage in the “Liberation” of Media Way of Expression? (Co-authors Snejana Popova, Latchezar Totchev). La globalisation communicationnelle: enrichissement et menace pour les langues, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdanskiego, Gdansk, Poland, 2009, p. 87-93.
Дерменджиева, Грета. Микроблоговете – мобилните социални мрежи. 12-тa международна научна конференция под егидата на UNESCO на тема: “Kомуникация и цивилизации” София, 16-17 май 2009 г. (под печат)
Дерменджиева, Грета. Новините в мрежовото общество: Иновативни начини за визуализиране на новини. Пети медиен панаир “Професия новинар”, ФЖМК, 29.11-3.12.2010, с. 208-220.
Дерменджиева, Грета. Dermendjieva, Greta. Bulgarian University students’ knowledge and skills for information search in the context of information literacy (co-author V.Valkanova). – In: Education and Development, Tomorrow People Organization, Bangkok, 2010, pp. 293-313, ISBN 978-86-87043-08-4.
Dermendjieva, Greta. Educational Potential of Social Networking Sites. Exploring the Use of Web 2.0 Technologies by Bulgarian Generation Y (co-author V.Valkanova). – International Journal of Multidisciplinary Thought, Vol. 1 (4), 2011, © CD-ROM ISSN 2156-6992, pp. 18:31.
Dermendjieva, Greta. Education Through Collaboration: A Bulgarian Case Study of Cross-Faculty Students’ Training (with co-author V.Valkanova). – International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4 (8), 2011, © CD-ROM ISSN 1944-6934, pp. 157-165.
Дерменджиева, Грета, Вероника Вълканова. Колаборативното учене на студентите – образователният потенциал на социалните мрежи. В: „Ключовите компетенции в образованието – стратегии и практики”, ДИПКУ – Тракийски университет, 2011 г., Стара Загора. © CD-ROM ISBN 978-954-691-071-4.
Дерменджиева, Грета. Тенденции в онлайн вестниците: онлайн журналистиката – платена или безплатна? В: Пъблик рилейшънс, журналистика и медии в глобалния свят. Юбилеен сборник в чест на проф. д-р Минка Златева, С., 2012, с. 250-261.
Дерменджиева, Грета. Културни, правни, етични и социални аспекти в онлайн журналистиката и нет писането. Юбилеен сборник в чест на проф. д-р Филип Панайотов, 2012
Dermendjieva, Greta. Learning by blogging: a Research on Educational Potential of Blogs. (Bulgarian Case study on Collaborative Learning). Proceedings in Advanced Research in Scientific Areas (ARSA) from the 1st Virtual International Conference 3-7 Dec. 2012.
Дерменджиева, Грета. Тенденция към реверсивност в "дегустацията" и "консумацията" на книги в дигиталния свят. E-Scriptum [Online] http://e-scriptum.com/degustacia_konsumacia_digitalni_knigi/#more-5598 (Публикувано на 14.08.2013)
Дерменджиева, Грета. Тенденция към реверсивност в "дегустацията" и "консумацията" на книги в дигиталния свят. В: „Книгоиздаване“ във ФЖМК на СУ „Св. Климент Охридски“ на тема “Книгоиздаване по време на криза”, 20-21 май 2013 г. (под печат)
Дерменджиева, Грета. Онлайн социалните мрежи като образователен ресурс за Интернет поколението. Сп. Стратегии, октомври, 2013, 533-542
Dermendjieva, Greta. Collaborative Blogging: Supporting Students for Blog-Based Self- Directed Learning. Prague, 2-5.08.2013 ISBN: 978-80-905241-7-0, 206-217 http://www.iises.net/wp-content/uploads/Dermendjieva.pdf; http://www.iises.net/wp-content/uploads/prg-eco-conf-sep-2013.pdf; http://www.iises.net/conferences/past-conferences/prague-conference-september-1-4-2013/conference-proceedings/
http://www.iises.net/wp-content/uploads/Dermendjieva.pdf
http://www.iises.net/wp-content/uploads/CP-2013-A-Prague-9788090524170.pdf
Dermendjieva, Greta. Heutagogical Approach to Project-Based Learning: A Case Study of Self-Directed Online Learning. В: «Поликультурное образовательное пространство поволжья: пути и формы интеграции», 2013, Казань, Республика Татарстан, Россия, Издательство Отечество
Дерменджиева, Грета. Тенденции за реверсивност в „дегустацията и консумацията” на книги в дигиталния свят. В: Сборник с доклади „Книгоиздаване по време на криза” от научния семинар по книгоиздаване 20 и 21 май 2013, УИ „Св.Кл.Охридски”, 2016, 102-106
Greta Dermendjieva. Viral content amplification on social media. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference “Modern Science Problems” (April 07, 2016, Kiev, Ukraine), pp.4-7, http://webofscholar.com/view_issue.php?issue=1 (in Gogle scholar)
Greta Dermendjieva. Exploring Flipped Teaching & Technology-Enhanced Blended Learning and Assessment (Case studies from my practice). The International Journal of Arts & Sciences (IJAS), 22/05-26/05 2017, Boston, USA
Грета Дерменджиева, Росица Славова. (2017). Феноменът на споделянето в социалните мрежи или ефектът на пеперудата. Медии и език: Eлектронно научно списание за изследване на медийния език. ISSN 2535-0587, http://medialinguistics.com/2017/11/21/феноменът-на-споделянето-в-социалнитe/
Грета Дерменджиева, Росица Славова. (2017). Феноменът на споделянето в социалните мрежи или ефектът на пеперудата. Юбилеен сборник 40 години ФЖМК "Медии и комуникация", 2016, с. 111-128
Greta Dermendjieva & Rositsa Slavova. "Online sharing platforms as a medium for the emergence of viral content". PEOPLE: International Journal of Social Sciences, Publisher: GRDS Publishing, Vol.4, No.2, 2018-07-14
Грета Дерменджиева. (2018). Приложение на неформални педагогически подходи в университетското образование – обърнато, технологично-разширено, блог-базирано, самоуправлявано обучение и оценяване (образователни проекти). Антология НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ. УИ „Св.Кл.Охридски”, с. 306-316
Грета Дерменджиева. (2018). Образование 3.0: Методи за неформално обучение и учене във висшето образование, Антология НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ. УИ „Св.Кл.Охридски”, с. 317-331
Грета Дерменджиева, Росица Славова. (2018). Сензационни истории в социалните мрежи и дневният ред на медиите (Типология на вирусното съдържание в платформите Ютуб, Фейсбук, Туитър и Инстаграм за 2017). Медии и език: Eлектронно научно списание за изследване на медийния език, бр. 3, http://medialinguistics.com/2018/06/20/сензационни-истории-в-социалните-мре/
Грета Дерменджиева. (2022). Обучение по време на криза или как българската образователна система отговори на удара. В: Медийна грамотност: класически и нови измерения. ФЖМК, СУ, с.271-282 http://hdl.handle.net/10506/2539 http://hdl.handle.net/10506/2539
Грета Дерменджиева. (2023). Нова ера в образованието: Футуристична визия за трансформираното „училище“. В: Комуникацията и медиите на XXI век: „Образователни и професионални предизвикателства / Communication and Media of the 21st Century: Educational and Professional Challenges” http://hdl.handle.net/10506/2568